Παρασκευή 8 Αυγούστου 2025

ΝΕΑ ΣΤΥΡΑ / Η ΑΘΕΑΤΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΑΤΥΧΗΜΑΤΟΣ



(Σώθηκαν όλοιοι. Σώθηκαν όλα. Μα ποιος θα σώσει την αλήθεια; Όταν η διάσωση γράφει ρεκόρ, αλλά η αδικία γράφει τίτλους;)


✅ Την Τρίτη 5 Αυγούστου 2025, στις 18:50, το επιβατικό – οχηματαγωγό Ferry Boat "ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΑΒΟΥΝΙΩΤΙΣΑ", εκτελώντας το δρομολόγιο Νέα Στύρα – Αγία Μαρίνα, προσέκρουσε σε γνωστή και καταγεγραμμένη ξέρα (ύφαλο «Γλάρος»), περίπου 1,5 μίλι από το λιμάνι των Νέων Στύρων. Στο πλοίο επέβαιναν 105 επιβάτες, δεκάδες οχήματα και 9-μελές πλήρωμα.
Όλοι, με αγωνία και κομμένη την ανάσα, παρακολουθούσαν το ατυχές γεγονός με ρεπορτάζ από τις τηλεοράσεις.
Η αιτία; Ανθρώπινο λάθος. Ο ίδιος ο καπετάνιος ανέλαβε εξ αρχής την ευθύνη, ομολογώντας ότι ο ίδιος ήταν ο χειριστής του τιμονιού και ότι επρόκειτο για αφηρημάδα και έλλειψη στιγμιαίας προσοχής, (γεγονός που μπορεί να συμβεί σε οιονδήποτε και δεν θα ήθελε με κανένα τρόπο να του συμβεί).
✅ Κι όμως, εντός 48 ωρών, όλα είχαν τελειώσει:
👉Κανένας τραυματισμός – ούτε μια γρατζουνιά στους επιβάτες.
👉Καμία ζημιά στα οχήματα.
👉Ούτε σταγόνα ρύπανση στη θάλασσα.
👉Άμεση κινητοποίηση όλων των εμπλεκομένων.
✅ Η εκκένωση – ένα υποδειγματικό έργο
Μέσα σε περίπου 2 ώρες, όλοι οι επιβάτες είχαν μεταφερθεί με ασφάλεια στη στεριά από παραπλέοντα ιδιωτικά σκάφη.
Το Λιμενικό Σώμα συντόνιζε την διαδικασία καταφθάνοντας επί τόπου από την Κάρυστο και λιμενικό σκάφος σε 45 λεπτά περίπου.
Όλο το πλήρωμα – 9 άτομα – δεν εγκατέλειψαν στιγμή το πλοίο, παρέμειναν μέσα σε αυτό και μετά, αφού αποβιβάστηκαν με ασφάλεια όλοι οι επιβάτες, όπως υπαγορεύει η ναυτική τιμή, προκειμένου:
📍Να αποτρέψουν περαιτέρω ζημιά.
📍Να λάβουν μέτρα κατά της θαλάσσιας ρύπανσης.
📍Να συνεργαστούν με τις τεχνικές ομάδες διάσωσης και ρυμούλκησης καθόλη την διάρκεια σε αντίξοες συνθήκες, με απαγορευτικό και ανέμους 7 μποφόρ.
✅ Οι μηχανικοί – οι αθέατοι ήρωες
Πολλοί ίσως δεν γνωρίζουν πως, σε τέτοιες στιγμές, οι μηχανικοί έχουν κρίσιμο ρόλο:
Αξιολόγηση ζημιών στο μηχανοστάσιο, στους υποστηρικτικούς χώρους, έλεγχος για εισροή υδάτων κ.λπ.
Στεγανοποίηση ρηγμάτων και απάντληση υδάτων.
Διακοπή λειτουργίας μηχανών για αποφυγή περαιτέρω βλάβης.
Διατήρηση της ηλεκτροδότησης για συστήματα ασφαλείας και επικοινωνίας κ.λπ.
Στην προκειμένη περίπτωση, εντός λίγων λεπτών διαπιστώθηκε ότι όλα λειτουργούσαν κανονικά, το μόνο πρόβλημα ήταν εισροή νερού από μικρό ρήγμα. Το πλοίο πήρε μια ελαφριά κλίση, αλλά παρέμεινε ακινητοποιημένο σταθερό μέχρι την ολοκλήρωση της διάσωσης.
✅ Και όμως, κάποιοι… προτίμησαν την κάμερα
Δυστυχώς, ελάχιστοι επιβάτες έσπευσαν να κατηγορήσουν το πλήρωμα ότι «εξαφανίστηκε», ότι δεν έδωσε οδηγίες κ.α.
Στις 18:50 συνέβη το ατύχημα, στις 18:51 ενημερώθηκε ο θάλαμος επιχειρήσεων από πολίτη, όχι από τον καπετάνιο Ο θάλαμος επιχειρήσεων επικοινώνησε με τον καπετάνιο -με καθυστέρηση "λέει" 10 - 12 λεπτών -χωρίς ο καπετάνιος να έχει πατήσει το κουμπί κινδύνου, όπως όφειλε και προβλέπουν τα πρωτόκολλα- (λες ότι θα μπορούσε ο καπετάνιος να αποκρύψει ένα τέτοιο σοβαρό γεγονός).
Προτίμησαν -οι ελάχιστοι- να τραβούν με την άνεση τους βίντεο πάνω στο πλοίο για να τα προβάλλουν στα κοινωνικά δίκτυα και στις τηλεοράσεις, αντί να δουν ότι:
👉Ο καπετάνιος, είχε ενημερώσει το Λιμεναρχείο και ανακοίνωσε από τα μεγάφωνα περίπου μέσα σε λίγα λεπτά για την έλευση σκαφών και επιβίβασης των επιβατών σε αυτά.
👉Το πλήρωμα, εκτιμώντας την κατάσταση, προφανώς επεδίωξε να μην δημιουργηθεί πανικός, -υπήρχαν όλα τα σωστικά μέσα πάνω στο πλοίο με πλήρης οδηγίες σε τέτοιες περιπτώσεις- και με ηρεμία βοηθούσε επιβάτες, δίνοντας προτεραιότητα σε άτομα που είχαν ανάγκη, όπως μητέρα με νεαρό ΑμεΑ, ηλικιωμένους, υπέρβαρους κ.λπ.
Σε λιγότερο από 2 ώρες μετά το συμβάν, όλοι οι επιβάτες είχαν ήδη μεταφερθεί με ασφάλεια στο λιμάνι των Νέων Στύρων.
✅ Η συνέχεια – Το αίσιο τέλος
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία, κάλυψε τα πάντα, διαμονή, τροφή, μεταφορά, ακόμη και φαρμακευτική υποστήριξη για όσους το είχαν ανάγκη. Προσφέρθηκαν δωρεάν μετακινήσεις, με μισθωμένα ταξί, μικρά λεωφορεία είτε απέναντι στην Αγία Μαρίνα με καράβι, είτε στα σπίτια των επιβατών.
Ο Δήμος Καρύστου, ο ίδιος ο πρόεδρος της κοινότητας Νέων Στύρων με συχνή επικοινωνία με το Δήμαρχο, το Λιμεναρχείο και την πλοιοκτήτρια εταιρεία, προσέφεραν την αμέριστη υποστήριξη σε όσους επιβάτες την χρειάστηκαν.
Για όλα αυτά υπήρχε πλήρη ενημέρωση των επιβατών αμέσως φτάνοντας στο λιμάνι από τις λιμενικές αρχές.
Σε όσους είχαν οχήματα στο πλοίο έγινε πλήρης καταγραφή.
Την ίδια μέρα τα μεσάνυχτα ο ίδιος ο πλοιοκτήτης και καπετάνιος Βασίλης Δεληγιάννης κατέφθασε από το Ρίο που βρισκόταν και ανέλαβε την κυβέρνηση του πλοίου, (αφού ο προηγούμενος καπετάνιος τελούσε ήδη σε καθεστώς σύλληψης).
Εντός 48 ωρών από την στιγμή του ατυχήματος, δηλαδή χθες Πέμπτη 7 Αυγούστου 2025, απόγευμα, το πλοίο είχε ήδη επισκευαστεί προσωρινά από ειδικά συνεργεία, αποκολλήθηκε από δύο ρυμουλκά που κατέφθασαν από το λιμάνι του Πειραιά και κατέπλευσε με ασφάλεια σε νέο λιμάνι των Νέων Στύρων, -κινούμενο με τις δικές του μηχανές- με όλα τα οχήματα άθικτα, καταθέτοντας προηγουμένως όλα τα σχέδια που προβλέπονται με τις σχετικές άδειες από τα αρμόδια Υπουργεία και τις Λιμενικές αρχές.
💥 Κατά τον κατάπλου, ο ίδιος ο Λιμενάρχης μπήκε πρώτος στο πλοίο και συνεχάρη προσωπικά όλο το πλήρωμα.
Ήμασταν κι εμείς εκεί... και είδαμε την πραγματικότητα... και όλα όσα έλεγαν στις τηλεοράσεις οι "ελάχιστοι", που τα έβλεπαν διαφορετικά για τους δικούς τους λόγους.
💥 Όλο αυτό το διάστημα το πλήρωμα δεν εγκατέλειψε το πλοίο ούτε στιγμή.
Γιατί τόση αδικία; (Μονόπλευρα καταδίκη του πληρώματος και της πλοιοκτήτριας εταιρείας, χωρίς να ακουστεί ο λόγος τους).
Ναι, το λάθος του καπετάνιου ήταν πραγματικό και σοβαρό.
Ναι, υπήρξαν στιγμές αμηχανίας.
Αλλά σε ένα ναυτικό ατύχημα που θα μπορούσε να έχει τραγική κατάληξη, δεν υπήρξε τραυματισμός, δεν χάθηκε περιουσία, ούτε σταγόνα ρύπανσης στη θάλασσα και η διαχείριση ολοκληρώθηκε υποδειγματικά.
Πριν λοιπόν καταδικάσουμε αβίαστα, ας αναγνωρίσουμε και το θετικό:
Κάποιοι έκαναν σωστά τη δουλειά τους – και γι’ αυτό φτάσαμε σε αίσιο τέλος.
Αυτό το γεγονός, για μένα, είναι παράδειγμα ότι η εύκολη κριτική συχνά αδικεί ανθρώπους που, την κρίσιμη στιγμή, έκαναν το καθήκον τους.
🔴 Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, είπαν ορισμένοι ότι θα προσφύγουν στη δικαιοσύνη αναζητώντας αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, παραβλέποντας το γεγονός ότι η ναυτιλιακή εταιρεία δήλωσε ότι θα αποζημιωθούν όλοι πάραυτα για οποιαδήποτε πραγματική ζημιά ως και ηθική βλάβη.
Όλα τα ανωτέρω περιγράφονται προς αναγνώριση της πραγματικής αλήθειας.
Αυτή είναι η ΑΘΕΑΤΗ ΠΛΕΥΡΑ του ναυτικού ατυχήματος.
Φωτό της άφιξης του πλοίου στο λιμάνι των Νέων Στύρων, με άθικτα όλα τα οχήματα για να τα παραλάβουν οι ιδιοκτήτες τους.
Αλιβέρι, 8/8/2025
Γιάννης Ντούρμας / Απόστρατος αξιωματικός ΕΛ.ΑΣ.


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου