Τρίτη 11 Μαρτίου 2025

«Μαϊμού» φανέλες ομάδων: Το φαινόμενο που μαστίζει την παγκόσμια αγορά



Πόσο «αθώο» είναι τελικά να αγοράσεις μια «μαϊμού» φανέλα της αγαπημένης σου ομάδας; Ποιοι κίνδυνοι κρύβονται πίσω από μια τέτοια κίνηση.


Η πασίγνωστη βρετανική ιστοσελίδα «Athletic» διεξήγαγε έρευνα ανάμεσα σε 300 οπαδούς των 20 ομάδων της Premier League και το 52% παραδέχτηκε ότι αγόρασε εν γνώσει του μια φανέλα-απομίμηση της αγαπημένης του ομάδας.

Από αυτούς, πάνω από το 80% δήλωσε ότι θα το έκανε ξανά, εξηγώντας πως ο λόγος δεν είναι άλλος από την τεράστια διαφορά που υπάρχει στο οικονομικό κομμάτι.

Οι επίσημες ποδοσφαιρικές φανέλες των συλλόγων της Premier League μπορούν να κοστίσουν 85 λίρες (101 ευρώ) η καθεμία ή έως και 150 ευρώ αν κάποιος θέλει και το όνομα κάποιου διάσημου παίκτη.

Οι απομιμήσεις, ωστόσο, κοστίζουν μόλις 10 ευρώ στη Βρετανία!

Σύμφωνα με τους αναλυτές της Corsearch, οι Βρετανοί φίλαθλοι ξόδεψαν περισσότερα από 180 εκατομμύρια λίρες (210 εκατομμύρια ευρώ) για την αγορά «μαϊμού» εμφανίσεων από ομάδες της Premier League την περασμένη σεζόν.

 



Ένα ποσό που αποτελεί σχεδόν το 1/3 της αγοράς των επίσημων εμφανίσεων (581 εκατομμύρια ευρώ).

Οι διαδικτυακές αναζητήσεις για απομιμήσεις αυξήθηκαν κατά 518% μεταξύ 2021 και 2024, καθώς εκτιμάται ότι παράγονται 16,2 εκατ. φανέλες ετησίως.

Ωστόσο οι ειδικοί προειδοποιούν πως δεν είναι τόσο αθώο να αγοράζεις μια «μαϊμού» φανέλα για προσωπική χρήση, παρότι δεν είναι παράνομο.

«Το να αγοράζεις αυτή την απομίμηση απέχει πολύ από το να είναι ένα έγκλημα χωρίς θύματα», λέει στο Athletic η Δρ Ούλρικα Μπονίερ, διεθνής εμπειρογνώμονας σε θέματα διαφθοράς, παράνομου εμπορίου και εμπορίας ανθρώπων.

«Φορώντας αυτό το προϊόν, στην πραγματικότητα δηλητηριάζετε τον εαυτό σας», προσθέτει ο Στιβ Λαμάρ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Αμερικανικής Ένωσης Ένδυσης και Υποδημάτων (AAFA). «Τα Dupes (όπως είναι γνωστά στις ΗΠΑ τα «μαϊμού» προϊόντα) δεν είναι κουλ. Αγοράζετε παραβιάσεις της ασφάλειας των προϊόντων και ρύπανση του περιβάλλοντος. Δεν μπορείτε να είστε καλός διαχειριστής της οικονομίας, του περιβάλλοντος και του πλανήτη και να φοράτε απομιμήσεις. Αυτές είναι αντιφατικές ιδέες».

Η Premier League επίσης δήλωσε στην Athletic ότι αντιμετωπίζει το θέμα «εξαιρετικά σοβαρά» για να προσπαθήσει να προστατεύσει τους οπαδούς από τις απομιμήσεις. Το πρόγραμμα της λίγκας κατά των απομιμήσεων βοήθησε στην κατάσχεση 400.000 απομιμήσεων αξίας 28 εκατομμυρίων λιρών την περασμένη σεζόν και αφαίρεσε 180.000 διαδικτυακές καταχωρήσεις αξίας άλλων 4 εκατομμυρίων λιρών.

Τον περασμένο Ιούνιο, η αστυνομία του Λονδίνου έκανε έφοδο σε κατοικία στο Enfield, στα βόρεια περίχωρα της πόλης.

Στην κρεβατοκάμαρα ενός σπιτιού και σε ένα αυτοκίνητο ανακαλύφθηκαν πλαστές φανέλες πολλών μεγάλων ομάδων -που είχαν αποσταλεί από την Κίνα- οι οποίες ήταν συσκευασμένες και έτοιμες να αποσταλούν σε πελάτες. Απόθεμα αξίας περίπου 13.700 λιρών βρισκόταν επίσης σε μια μονάδα αποθήκευσης.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η τιμωρία για παραβίαση εμπορικών σημάτων μπορεί να είναι έως και 10 χρόνια φυλάκιση, απεριόριστο πρόστιμο ή και τα δύο. Στις ΗΠΑ, οι ποινές μπορεί να κυμαίνονται από τρία έως πέντε έτη και μέχρι πρόστιμο 250.000 δολαρίων (197.000 λιρών).

Η επιχείρηση που οργανώθηκε κατά τη διάρκεια του Euro 2024 -μια συνεργασία μεταξύ του Γραφείου Πνευματικής Ιδιοκτησίας (IPO), της Μονάδας Εγκλήματος κατά της Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Αστυνομίας (PIPCU) και της Συνοριακής Δύναμης- οδήγησε σε οκτώ συλλήψεις και στην κατάσχεση, σύμφωνα με την αστυνομία, πλαστών ποδοσφαιρικών φανέλων αξίας 450.000 λιρών (570.000 δολαρίων) στο βόρειο Λονδίνο.

Οι πλαστές ποδοσφαιρικές φανέλες που κατασκευάζονται στην Κίνα πωλούνται προσωπικά και διαδικτυακά. Τον Απρίλιο του περασμένου έτους, οι κινεζικές αρχές πραγματοποίησαν έφοδο στα κεντρικά γραφεία της Pandabuy στο Hangzhou και κατέσχεσαν απομιμήσεις αξίας εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων των φανέλων, οι οποίες, σύμφωνα με αξιωματικούς των διωκτικών αρχών, ήταν αρκετές «για να γεμίσουν 20 γήπεδα ποδοσφαίρου».

Οι influencers που έχουν σχέσεις με κινεζικές πλατφόρμες αποτελούν επίσης μεγάλο μέρος της βιομηχανίας των ψεύτικων εμφανίσεων.

H Δρ. Μπονίερ, από τη Διακρατική Συμμαχία για την Καταπολέμηση του Παράνομου Εμπορίου (TRACIT), προειδοποιεί επίσης τους αγοραστές να το σκεφτούν διπλά πριν αγοράσουν μια ψεύτικη ποδοσφαιρική φανέλα.

«Δεδομένης της παράνομης φύσης της απομίμησης, ό,τι συμβαίνει είναι εκτός των συνήθων ελέγχων και της εποπτείας που κανονικά θα είχε ένα εργατικό δυναμικό, γεγονός που καθιστά αυτούς τους εργαζόμενους πολύ ευάλωτους στην κατάχρηση. Μπορεί να έχουμε τα πάντα, από μετανάστες που εισάγονται λαθραία σε μια χώρα, που εξαναγκάζονται να πουλήσουν αυτά τα πλαστά προϊόντα και παιδιά που χρησιμοποιούνται και κακοποιούνται.

Στο κυνήγι του κέρδους, κόβουν τις γωνίες εις βάρος ανδρών, γυναικών και παιδιών: παιδική εργασία, καταναγκαστική εργασία, εμπορία ανθρώπων, πολλές ώρες εργασίας, επικίνδυνες συνθήκες εργασίας, κατάσχεση διαβατηρίων, παράνομα χαμηλοί μισθοί - ή καθόλου πληρωμή».

Η Athletic έθεσε τα αποτελέσματα της έρευνας για τις ψεύτικες ποδοσφαιρικές φανέλες στους επτά κατασκευαστές εξαρτήσεων της Premier League (Adidas, Puma, Nike, Umbro, Macron, SUDU και Castore), αλλά μόνο τρεις απάντησαν.

«Τα ευρήματα δεν με εκπλήσσουν και ο ίδιος ο λόγος για τον οποίο φέραμε τη SUDU στην ποδοσφαιρική αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου ήταν για να διορθώσουμε αυτό που θεωρούμε ότι είναι ένα σπασμένο μοντέλο, όπου οι φίλαθλοι έχουν κυρίως την επιλογή να πληρώνουν υπερβολικές τιμές για τα επίσημα προϊόντα, να αγοράζουν απομιμήσεις ή να μην αγοράζουν καθόλου», λέει ο Βίνι Κλαρκ, διευθύνων σύμβουλος της Levy Merchandising, της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από τον προμηθευτή της Γουλβς, τη SUDU.

Η Adidas - προμηθευτής εξοπλισμού σε επτά συλλόγους του πρωταθλήματος - λέει ότι η τιμολόγηση «αντανακλά το επίπεδο της βιωσιμότητας και της καινοτομίας απόδοσης που τα φέρνει στη ζωή» και ότι οι φανέλες της «σχεδιάζονται και παράγονται για να φοριούνται με υπερηφάνεια από τους οπαδούς για τα επόμενα χρόνια». «Προστατεύει και επιβάλλει αυστηρά τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας της κατά των παραχαράκτες, καθώς οι ενέργειές τους αμαυρώνουν τη φήμη της μάρκας μας».

Η Puma αναλαμβάνει «αποφασιστική δράση κατά των απομιμήσεων» για να «διασφαλίσει το μερίδιο αγοράς μας», συνεργαζόμενη με τις παγκόσμιες αρχές επιβολής του νόμου «για την αναζήτηση παραβιάσεων». Πρόσθεσε: «Είναι ανησυχητικό ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές σήμερα είναι πρόθυμοι να αγοράσουν προϊόντα απομίμησης, τροφοδοτώντας περαιτέρω το παράνομο εμπόριο» και αυτό είναι «ιδιαίτερα ανησυχητικό, διότι βοηθά τους παραβάτες - που συχνά υποστηρίζονται από το οργανωμένο έγκλημα - να ενισχύσουν την παρουσία και το μερίδιό τους στην αγορά».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΚΑΤΕΨΥΓΜΕΝΑ ΠΡΟΙΟΝΤΑ - ΣΠΥΡΟΣ ΡΟΥΣΣΟΣ ΧΑΛΚΙΔΑ

 Σαρακοστιανο Τραπέζι και η δικη μας πρόταση είναι το κατάστημα με τα κατεψυγμένα προϊόντα του Σπυρου Ρούσσου στην Λ Χαινα 46 στην Χαλκίδα.