Ο μεγάλος Πορτογάλος εξερευνητής Φερδινάνδος Μαγγελάνος είχε στο πλήρωμά του οκτώ Έλληνες ναυτικούς όταν έκανε τον περίπλου της Γης για πρώτη φορά στην ιστορία.
Σε ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Έλληνες ναυτικοί στον πρώτο περίπλου της Γης», ο συγγραφέας Pedro Olalla αφηγείται την ιστορία των Ελλήνων ναυτικών που ενώθηκαν με τον Μαγγελάνο σε αυτό το φιλόδοξο ταξίδι.
Ήταν περίπου πριν από 500 χρόνια όταν ο μεγάλος εξερευνητής επιχείρησε την επικίνδυνη αποστολή. Στο μόνο πλοίο που κατάφερε να επιστρέψει τρία χρόνια αργότερα, μερικοί από τους επιζώντες ήταν Έλληνες.
Ανάμεσά τους ήταν ο πλοηγός που το έφερε πίσω στο λιμάνι και κατέγραψε την πρωτοφανή διαδρομή του που ήταν ένα μεγάλο άλμα για την ανθρώπινη ιστορία.
Ο Ισπανός φιλέλληνας συγγραφέας
Ο Ισπανός Ελληνιστής συγγραφέας Πέδρο Ολάλα (γεννημένος το 1966) είναι καθηγητής, κινηματογραφιστής και φωτογράφος που έχει γράψει αρκετά βιβλία για την Ελληνική σύγχρονη και αρχαία ιστορία, πολιτισμό και αρχαιολογία.
Τα λογοτεχνικά και οπτικοακουστικά έργα του μελετούν και προωθούν τον Ελληνικό πολιτισμό. Διακρίνονται για το έντονο προσωπικό ιδίωμα του δημιουργού, το οποίο συνδυάζεται με λογοτεχνικά, επιστημονικά και καλλιτεχνικά στοιχεία.
Είναι επίσης Ιππότης του Τάγματος της Πολιτικής Αξίας στην Ισπανία και Αναπληρωτής Μέλος του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.
Στο τρέχον βιβλίο του, ο Ολάλα αφηγείται την άγνωστη ιστορία των Ελλήνων ναυτικών που ενώθηκαν με τον Μαγγελάνο στον πρώτο περίπλου της Γης.
Το βιβλίο περιλαμβάνει επίσης το κείμενο της διάλεξης που έδωσε ο Ισπανός Ελληνιστής και συγγραφέας στα Ελληνικά στην ιστορική «Στοά της Ισπανίας» για τους Ιππότες του Αγίου Ιωάννη στη Ρόδο, με αφορμή τα αποκαλυπτήρια του μνημείου προς τιμήν των Ελλήνων ναυτικών.
Η ισπανική πρεσβεία δημοσίευσε επίσης το ημερολόγιο της αποστολής μεταφρασμένο σε τρεις γλώσσες με την ευκαιρία των αποκαλυπτηρίων του μνημείου.
Η διάλεξη ανατέθηκε από την Ισπανική Πρεσβεία στην Ελλάδα και το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας και βασίστηκε στην έρευνα Ισπανών και Ελλήνων ιστορικών.
Η Ελληνική συμβολή σε ναυτικές αποστολές
«Η συμβολή των Ελλήνων στις εξερευνητικές αποστολές εκείνης της εποχής είναι σημαντική», έγραψε ο Ολάλα στο βιβλίο του.
«Μαζί με την αναγέννηση στις επιστήμες, υπήρξε και η ναυτική αναγέννηση με την εκ νέου ανακάλυψη της ναυτικής γνώσης, όχι μόνο από την κλασική και αλεξανδρινή ναυτική παράδοση των Ελλήνων, αλλά και από παλαιότερες εποχές, όπως η Μινωική εποχή», αναφέρει.
«Από τον 13ο αιώνα και μετά, όταν οι Λατίνοι συγχωνεύτηκαν με τους Έλληνες, υπήρξε μια ναυτική αναγέννηση που επέτρεψε μεγάλες εξερευνήσεις με έναν νέο, πιο δυναμικό τρόπο», έγραψε ο Ολάλα.
Φερδινάνδος Μαγγελάνος
Γεννημένος στις 4 Φεβρουαρίου του 1480 από μία ευγενή Πορτογαλική οικογένεια. Το 1505, εντάχθηκε στο στόλο του Πορτογάλου ανθυπασπιστή στις Ινδίες και πέρασε τα επόμενα χρόνια σε αποστολές στην Ινδία και την Αφρική.
Το 1511, ήταν με τον στόλο που κατέκτησε τη Μαλάκα (στη χερσόνησο της Μαλαισίας) και οι Πορτογάλοι απέκτησαν τον έλεγχο των σημαντικότερων εμπορικών οδών της περιοχής. Επίσης εξερεύνησε τα νησιά των μπαχαρικών).
Το επόμενο έτος, ο Μαγγελάνος επέστρεψε στη Λισαβόνα και το 1513 τραυματίστηκε κατά τη διάρκεια μιας αποστολής στο Μαρόκο, η οποία του άφησε μόνιμα χωλό.
Το 1517 είχε μια διαφωνία με τον Πορτογάλο βασιλιά και πήγε στην Ισπανία ζητώντας την υποστήριξη του Ισπανού αυτοκράτορα για μια αποστολή να φτάσει στις Μολούκες πλεύοντας προς τα δυτικά.
Οι Ισπανοί ήθελαν μερίδιο στο εμπόριο μπαχαρικών από τις Μολούκες, αλλά οι Πορτογάλοι έλεγχαν τη διαδρομή προς τα ανατολικά γύρω από τη νότια Αφρική.
Ο Μαγγελάνος έπεισε τον Ισπανό αυτοκράτορα να ακολουθήσει τη δυτική διαδρομή και τον Σεπτέμβριο του 1519 ξεκίνησε με ένα στόλο από πέντε πλοία, τέσσερις καράκες και ένα καραβέλα και περίπου 270 άνδρες.
Μεταξύ των πληρωμάτων του Μαγγελάνου ήταν οκτώ Έλληνες ναυτικοί και η αποστολή είχε πολλές δυσκολίες από την ώρα της αναχώρησης.
Ο καιρός ήταν τραχύς, υπήρξε ανταρσία σε ένα από τα πλοία, έλλειψη προμηθειών, οι ναυτικοί υπέφεραν από σκορβούτο και τα άγνωστα νερά έκαναν μια επικίνδυνη αποστολή.
Παρ' όλα τα εμπόδια, ο Μαγγελάνος κατάφερε να διασχίσει τον Ατλαντικό και να περιηγηθεί στα στενά στο νότιο σημείο της Νότιας Αμερικής που αργότερα ονομάστηκαν προς τιμήν του.
Από εκεί, με μόνο τρία πλοία να απομένουν, ο Μαγγελάνος έπλευσε στον Ειρηνικό, αλλά η έλλειψη προμηθειών οδήγησε σε πολλούς θανάτους από την πείνα και το σκορβούτο.
Μετά από τρεις μήνες η αποστολή έφτασε σε ένα νησί, πιθανώς το Γκουάμ, στο δυτικό Ειρηνικό. Από εκεί έπλευσαν στις σημερινές Φιλιππίνες.
Εκεί ο Μαγγελάνος ενεπλάκη σε μια μάχη μεταξύ δύο αντίπαλων τοπικών αρχηγών και σκοτώθηκε. Ήταν 27 Απριλίου του 1521.
Το μόνο πλοίο που έμεινε ήταν το «Victoria» με τον Francisco Albo στο τιμόνι. Τελικά έφτασε στην Ισπανία τον Σεπτέμβριο του 1522, έχοντας ολοκληρώσει τον πρώτο περίπλου στον κόσμο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου